Resume Structure for Government Jobs

Category: Resume/CV
Posted on: Tuesday, September 19, 2017

Share:

Often Governtment job circular give a detail instruction on the resume to send as application. Apart from many circulars, there are also some government job announcement where there is no definite instruction about the resume. We therefore present a sample resume for the gov. job purpose only. The standard format of this resume or bio-data has six distinct but important section:

  1. Header : Contain Date of the application, To this application may go and subject of the application.
  2. Application: In this part applicant briefly describe where did he/she read about this circular and what is the purpose of this application.
  3. Biodata: This section is mostly personal informations including present and permanent address.
  4. Educational qualification & Experience: There should be a table about the educational history and brief description of experience if any.
  5. Payment Info: Some job circulars demand payment for written exams, this part is for that payment information.
  6. Signature & Attachment List: Signature is very important section, one should always signature here by hand. Attachment list is considered as the cover page of attachment. Fill these informations carefully.

[Bangla Version]

সরকারী চাকুরির বিজ্ঞপ্তিতে প্রায়শই কিভাবে বায়োডাটা লিখতে হবে তার বিস্তারিত নির্দেশনা দেয়া থাকে । কিন্তু কিছু কিছু সরকারি বিজ্ঞপ্তিতে কোন সুনির্দিষ্ট দিকনিদের্শনা থাকেনা । তাই সরকারি চাকুরির জন্য কিভাবে রিজিউম লিখতে হবে তার একটি স্যাম্পল এখানে তুলে ধরা হলো । একটি মানসম্মত রিজিউম বা বায়োডাটাতে ছয়টি ভিন্ন কিন্তু গুরুত্বপূর্ণ অংশ রয়েছেঃ

  1. Header : এখানে আবেদনের তারিখ, যাকে আবেদন করা হচ্ছে তার নাম ও ঠিকানা এবং বিষয় উল্লেখ করতে হয়।
  2. Application: এই অংশে আবেদনের উদ্দেশ্য ও উৎস উল্লেখ করতে হয় ।
  3. Biodata: এটি মূলত ব্যাক্তিগত তথ্যসমূহ । এখানে আবেদনকারীর বর্ত মান ও স্থায়ী ‍ঠিকানা উল্লেখ করা আবশ্যক ।
  4. Educational qualification & Experience: এখানে আবেদনকারীর শিক্ষাগত যোগ্যতা ও অভিজ্ঞতার উল্লেখ থাকে ।
  5. Payment Info: কোন কোন চাকুরির বিজ্ঞাপনে লিখিত পরীক্ষার জন্য নির্দিষ্ট পরিমাণ টাকা প্রদান করতে হয় । এই অংশে প্রদেয় টাকার লেনদেনের বিবরণ দিতে হয় ।
  6. Signature & Attachment List: স্বাক্ষর অতি আবশ্যক একটি অংশ; বিশেষ ভাবে খেয়াল রাখতে হবে স্বাক্ষর যেন হাতে লিখা হয় । সংযুক্তির ঘরটিও ভালভাবে পূরণ করা জরুরী ।